8. Cross country & first day of school

Vorige week donderdag ben ik begonnen met Cross country. Cross country is een sport waarbij je een paar kilometer rent. In California zijn heel veel bergen dus natuurlijk moet je hier ook allemaal bergen op. Toen ik voor het eerst ging trainen, was de school nog niet begonnen dus ik kende niemand. Ik was echt zenuwachtig maar gelukkig ving de coach me goed op en iedereen stelde zich voor. Er zijn ongeveer 9 jongens en 4 meisjes (met mij erbij). We deden eerst de warming up: een rondje om het footballveld (wat ongeveer zo groot als een voetbalveld is) en daarna deden we nog wat oefeningen. Ik was best trots op mezelf dat ik dat rondje helemaal had gerend in 36 graden, maar toen we echt gingen beginnen met trainen, merkte ik toch echt dat ik geen conditie heb hahaha. Het ligt natuurlijk ook aan het weer en aan het feit dat hun al heel lang deze sport doen want ze konden echt 45 minuten achter elkaar blijven rennen, terwijl ik na 10 minuten al half dood ging. De coach liet me op het veld rondjes rennen zodat ik ondertussen kon lopen en water kon drinken, terwijl de andere kinderen de andere kant op gingen om dus buiten de school te gaan rennen. De training duurde 2.5 uur en het was zooo zwaar! Ik was echt kapot toen ik thuiskwam. De volgende dag had ik weer training en dat was minder zwaar gelukkig. We gingen eerst een uur rennen en toen een uur fitnessen (er is een fitnesszaal op school). Toen we klaar waren mochten we even zwemmen in het zwembad op school. Dat was echt chill want ik ben nog steeds niet echt gewend aan het trainen in 36 graden.

‘S avonds had Marie een back to school party. Er kwamen wat friends van haar en ik heb voor de eerste keer frisdrank met ijs (?!) gegeten. Zaterdag ben ik met m’n gastgezin naar de fair in Nevada gegaan. Dat is een best grote kermis met ’n grote markt (ze verkochten ook koeien en geiten haha). 

Zondag zijn we naar de kerk gegaan. Dat is iets wat ik normaal nooit deed maar bijna iedereen in Amerika is gelovig en ik moet me ook aanpassen aan het leven hier, dus ik ben mee gegaan. Het is echt heel anders dan in Nederland, want bij ons (in nl) is er alleen maar klassieke muziek en saai gepraat van de pastoor en hier in Amerika is er zo’n band die muziek zingt en ik ben met Marie naar een of andere kinderdienst gegaan. Ik had niet verwacht dat iedereen onder de 12 zou zijn dus de volgende keer blijf ik maar gewoon in de zaal hahaha. 

Na de kerk zijn we pizza gaan eten en zijn we naar Sacramento (hoofdstad van Cali) gegaan. We zijn eerst naar het State Capitol museum gegaan. Het was een groot museum dat een beetje leek op het witte huis in Washington. We hebben daarna door de stad gelopen en echt veel gezien. We hebben ’s avonds ook bij een mexicaans restaurant gegeten.


 Maandag en dinsdag had ik weer 2.5 uur training. Het ging wel iets beter maar het is nog steeds heel zwaar. We renden naar het huis van de coach. Hij woont aan een heel groot meer en we hebben daar nog even mogen zwemmen. Ik merk wel dat ze met sport heel veel van teamwork hebben. Elke keer als ik langs ren of als we elkaar tegemoet rennen, roepen ze wel iets van “good job!” Of “you can do it”. Een meisje waar ik wel eens mee praat tijdens practice was helemaal verbaasd dat ik nog nooit een football wedstrijd heb gezien en iedereen vind het raar dat wij geen sporten hebben op school.

Vandaag had ik mijn eerste schooldag! Ik was echt super zenuwachtig en werd om 06:00 al wakker. Ik dacht dat m’n handtas wel een goede schooltas zou zijn maar toen ik op school kwam zag ik echt dat iedereen een rugzak had, dus die heb ik ook maar gekocht aangezien m’n handtas sowieso veel te klein is. Toen ik aankwam op school haalde ik m’n rooster op en liep een jongen mee naar m’n lokaal zodat ik niet verdwaalde. Hij heeft me alle lokalen laten zien waar ik heen moet (ik heb elke dag hetzelfde rooster trouwens). Ik had eerst Math (wiskunde). Het was best lastig omdat ik sowieso al slecht ben in wiskunde en het was voor mij best moeilijk om alles mee te krijgen, vooral in een andere taal. Het tweede uur had ik US history. Die man praatte echt veel en het is volgens mij best een leuke les. Het derde uur had ik English. Die vrouw was een beetje weird en m’n gastgezin zegt dat veel kinderen deze les moeilijk vinden. Het vierde uur had ik photography. Die vrouw is wel echt aardig. Ze weet niet dat ik nederlands ben en ze vertelde dat haar man uit NL komt. Op het bord stond heel groot: ik hou van holland! Met een nederlandse vlag, haha. Het vijfde uur had ik psychology. We hebben een of ander spel gedaan waarbij je moest uitzoeken wie de moordenaar was mbv briefjes die samen een brief vormen. Het laatste uur had ik TA. Dat is een vak waarbij je de leraar helpt? Heb toen niet veel gedaan omdat ik het niet echt snapte maar iemand had het me daarna uitgelegd. 

Ik vond het wel jammer dat de meeste leraren niet wisten dat ik een exchange student ben, maar daar komen ze vanzelf wel achter, haha. 
De school was al uit om 12:45. De lessen duurde maar 36 minuten maar volgens mij is dit eenmalig. Vandaag begon de training om kwart over 1 en het was echt de zwaarste training ooit. We deden eerst de warming up en toen renden we naar een berg. Toen ik bij de berg kwam was ik al helemaal kapot, maar we moesten die berg dus ook nog 1.5 km oprennen. Nou dat lukte me natuurlijk niet dus heb maar gelopen (wat ook echt bijna onmogelijk was aangezien de berg enorm stijl was). Ik was echt helemaal buiten adem toen ik bovenkwam. Ik merkte wel dat het vandaag beter ging dan de vorige keer, dus dat is wel goed. 

Vrijdag is een of andere jungle dance van de school. Op m’n scholen in Nederland gaat niet echt iedereen naar schoolfeesten maar hier zegt iedereen dat ik erna toe moet gaan, dus dat doe ik maar. 

De school is trouwens grotendeels buiten. Je hebt een soort van campus met een schoolplein middenin en daar omheen zijn de klaslokalen. Als je naar het lokaal loopt loop je op een soort balkon. Daar staan ook alle (supergrote) kluisjes. 

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mijn blog te (blijven) lezen. Jullie kunnen rechtsboven in de toolbar (voor telefoon gebruikers) of links van het scherm (voor pc gebruikers) je email-adres invullen. Je krijgt dan een melding als ik een nieuwe blog plaats! 

Je kunt me volgen op insta (@josephinewilting) en toevoegen op Snapchat (xxxjoos)

XOXO Josephine

3 gedachten over “8. Cross country & first day of school”

  1. Beste Josephine,
    We lezen met heel veel plezier hoe je het maakt in de USA. In eerste instantie vroegen we ons af wat al dat eten in restaurants met je slanke lijn zou doen, maar nu we weten hoe hard je sport, is dat helemaal geen vraag meer.
    Heel veel plezier en succes

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie